Formula 1
A Formula–1 (rövidítve: F1, magyarul rendszerint Forma–1) az autóversenyek legmagasabb kategóriája, szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozza meg.[2] A Formula–1-es világbajnokságban nyitott karosszériájú, együléses, atmoszferikus nyomáson működő belső égésű motor által hajtott autók vehetnek részt.[3] A versenysorozat több állomásból, Grand Prix-ből (Nagydíjból) áll, melyeket szilárd burkolatú, erre a célra kialakított zárt, vagy városi pályákon rendeznek. Az eredmények alapján évente két világbajnokot avatnak, egy egyénit és egy konstruktőrit (csapat-világbajnokság). A versenyeket több millióan nézik televízión, a világ több mint kétszáz országában.[4] Az első Formula–1-es világbajnokságot 1950-ben rendezték,[5] idén a 61. szezont fogják futni. A Formula–1 történelmi központja Európa, ahonnan a dohányreklámok tilalma, valamint a feltörekvő ázsiai országok gazdasági nyomása miatt kezd kiszorulni. Ma már a világ számos pontján tartanak Formula–1-es nagydíjat, többek között Malajziában, Kínában, Bahreinben, Törökországban és Szingapúrban. 2009-ben tizenhét versenyt rendeznek,[6] ebből nyolcat Európán kívül. 1986 óta 23 alkalommal rendezték meg a Formula–1 Magyar Nagydíjat, a versenysorozat eddigi egyetlen futamát, amelyet volt szocialista országban rendeztek.[7] Az autók a több mint 750 lóerős, 18 000 percenkénti fordulatra korlátozott V8-as, 2,4 literes motorok segítségével gyakran elérik a 300 km/órás sebességet, egyes kanyarokban 5 g-s erő is nehezülhet a versenyzőkre. A sportágban számos technikai újítás jelent meg története során. Az autókban a motor teljesítménye mellett sokat fejlődött az elektronika, az aerodinamika, a felfüggesztés és a gumiabroncsok. A Formula–1 a világ egyik legdrágább sportága. Michael Schumacher német autóversenyző, hétszeres Formula–1-es világbajnok, a sportág eddigi legeredményesebb pilótája.[2] Ő volt a Formula–1 első német világbajnoka, nagy szerepet játszott a sportág németországi népszerűsítésében.[3] Egy 2006-ban, az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) által végzett felmérésen a szurkolók a Formula–1 legnépszerűbb versenyzőjének választották.[4] Két, a Benetton csapattal nyert világbajnokság után, 1996-ban a Ferrarihoz szerződött, ahol 2000 és 2004 között sorozatban öt világbajnoki címet szerzett. Számos rekordot tart, ő nyerte a legtöbb világbajnoki címet, a legtöbb versenyt, ő érte el a legtöbb pole pozíciót és versenyben futott leggyorsabb kört, élen áll az összes szerzett pontok és a legtöbb, egy szezonban aratott győzelmek rangsorában. A sportágban egyedülálló módon, a 2002-es évad minden versenyén dobogóra állhatott. A vezetési stílusa gyakran váltott ki vitákat. Kétszer volt részese a világbajnoki címet eldöntő ütközésnek, melyek közül az 1997-es, Jacques Villeneuvevel történt karambol után kizárták az az évi világbajnokságból.[5] A versenypályán kívül az UNESCO nagykövete, számos humanitárius kezdeményezés résztvevője, szószólója a versenyzők biztonságának.[6] Öccse, Ralf Schumacher szintén Formula–1-es pilóta, 2007-ig a Toyota csapatnál versenyzett, majd pedig a DTM-be szerződött.
Rekord
Szám
1
Világbajnoki címek
7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
2
Sorozatban következő világbajnoki címek
5 (2000–2004)
3
Futamgyőzelmek
91
4
Sorozatban következő futamgyőzelmek egy évadon belül
7 (2004, Európai–Magyar)
5
Egy csapatnál nyert versenyek
72 (Ferrari)
6
Győzelem ugyanazon a nagydíjon
8 (Francia)
7
Győzelem ugyanazon a pályán
8 (Magny-Cours)
8
Győzelem különböző nagydíjakon
22
9
Első és utolsó futamgyőzelem között eltelt leghosszabb idő
14 év, 1 hónap és 2 nap
10
Második hely
43
11
Dobogós hely
154
12
Sorozatban következő dobogós helyezések
19 (USA 2001–Japán 2002)
13
Célbaérkezések
190
14
Első rajtkocka
68
15
Első rajtsor
115
16
Leggyorsabb kör
76
17
Győzelem első rajthelyről
40
18
Világbajnoki pontok
1369
19
Futamgyőzelem egy szezonban
13 (2004)
20
Leggyorsabb kör egy szezonban
10 (2004)
21
Pontok egy szezonban
148 (2004)
22
Dobogós helyezések egy szezonban
17 (100%) (2002)
23
Sorozatban következő évek legalább egy futamgyőzelemmel
15 (1992–2006)
24
Megtett versenytáv aránya egy szezonban
100% (2002)
25
Legkorábban eldőlt világbajnoki cím
2002 – 17-ből a 11. futamon (64.71%
Kimi Matias Räikkönen
finn autóversenyző. Formula–1-es pályafutását 2001-ben egy Sauberrel kezdte, ideiglenes szuperlicensszel. Már első versenyén pontot szerzett, a következő évben a McLaren versenyzője lett. Mielőtt 2007-ben a Ferrarihoz csatlakozott volna, kétszer is a (2003-ban Schumacher és 2005-ben Alonso mögött) második helyen végzett a világbajnokságban. 2007-ben 51 millió dollárral a legjobban fizetett versenyző volt, Michael Schumacher visszavonulását követően. Első ferraris évében megszerezte az egyéni világbajnoki címet, 2008-ban a harmadik lett. 2009-ben csapata visszaesett a középmezőnybe, egyetlen alkalommal nyert futamot. 2010-re helyére Fernando Alonso érkezik, így az évadot kihagyja a finn. Legismertebb beceneve az Iceman, azaz Jégember, amely nyugodt természetére és északi származására utal. A felirat bukósisakján, illetve bal alkarjára tetoválva is látható. 2009-ben a második legtöbbet kereső sportoló Tiger Woods után.
Év
Csapat
Győzelem
Pole pozíció
Leggyorsabb kör
Pont
Helyezés
2001
Sauber-Petronas
0
0
0
9
10.
2002
McLaren-Mercedes
0
0
1
24
6.
2003
McLaren-Mercedes
1
2
3
91
2.
2004
McLaren-Mercedes
1
1
2
45
7.
2005
McLaren-Mercedes
7
5
10
112
2.
2006
McLaren-Mercedes
0
3
3
65
5.
2007
Scuderia Ferrari
6
3
6
110
1.
2008
Scuderia Ferrari
2
2
10
75
3.
2009
Scuderia Ferrari
1
0
0
48
6.
Lewis Hamilton
brit Formula–1-es autóversenyző, a sportág első színesbőrű versenyzője és világbajnoka. Miután számos gokart-bajnokságot megnyert, Hamilton szerződést kötött a McLaren-Mercedesszel 12 éves korában. Ez felbecsülhetetlen értékű támogatást jelentett versenyzői karrierjében. Pályafutása során a brit Formula Renault-ban is versenyzett, és európai gokart bajnok lett 2000-ben. A Formula-1-ben eltöltött első évében, 2007-ben remekül teljesített, és a világbajnokság 2. helyét szerezte meg, 1 ponttal lemaradva Kimi Räikkönen mögött.[1] 2008-ban pedig megszerezte pályafutása első világbajnoki címét amivel a sportág legfiatalabb bajnoka lett.
Év | Csapat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Helyezés | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | Vodafone McLaren Mercedes |
AUS 3 |
MAL 2 |
BHR 2 |
ESP 2 |
MON 2 |
CAN 1 |
USA 1 |
FRA 3 |
GBR 3 |
EUR 9 |
HUN 1 |
TUR 5 |
ITA 2 |
BEL 4 |
JPN 1 |
CHN Ki |
BRA 7 |
2. | 109 | |
2008 | Vodafone McLaren Mercedes |
AUS 1 |
MAL 5 |
BHR 13 |
ESP 3 |
TUR 2 |
MON 1 |
CAN Ki |
FRA 10 |
GBR 1 |
GER 1 |
HUN 5 |
EUR 2 |
BEL 3 |
ITA 7 |
SIN 3 |
JPN 12 |
CHN 1 |
BRA 5 |
1. | 98 |
2009 | Vodafone McLaren Mercedes |
AUS Kiz |
MAL 7 |
CHN 6 |
BHR 4 |
ESP 9 |
MON 12 |
TUR 13 |
GBR 16 |
GER 18 |
HUN 1 |
EUR 2 |
BEL Ki |
ITA 12 |
SIN 1 |
JPN 3 |
BRA 3 |
UAE Ki |
5. | 49 |
Majd Még teszek Fel A Többiekről Is:D